Egyezések
és különbségek - Báta a
Sárközben
Ha a magyar népi táj területi
tagolódásának Martin György által
felállított rendszere mentén haladunk – mely
tájak határainak elmosódó jellegét
műveiben többször hangsúlyozza - a
Dunántúl - Duna mente Sárköz -
Báta sorrend mutatja fókuszálásunk
fokozatait. „Ma a szűkebb néprajzi értelemben vett
Sárközhöz csak a Sárvízzel egyesült
Sió torkolatától délre eső négy
települést (Őcsény, Decs, Sárpilis,
Alsónyék) számítják, ám a
kulturális hasonlóság és a
református települések közötti
házasodási és gazdasági-kulturális
kapcsolatok miatt Bátát, a Mohácsi szigetről
Szeremlét, tőle északra Érsekcsanádot,
és a Kelet-Mecsekből Pécsváradot,
Zengővárkonyt és Váralját is
idetartozónak veszik.” (Borsos Balázs: A magyar
népi kultúra régiói. I. kötet. 203.
oldal.)
A Sárköz református lakossága Baranya
és a Duna-Tisza köze református parasztsága
között mindig összekötő szerepet játszott.
Különösen igaz ez Báta lakosságára,
amely földrajzi elhelyezkedése okán, illetve a
közelmúltig fontos szerepet betöltő
révátkelője miatt fokozottabban értek más
területek kulturális hatásai, nem utolsó
sorban délszláv hatások is. Nagyon fontos
hangsúlyoznunk azonban azt, hogy Báta lakossága
túlnyomóan a katolikus valláshoz tartozott,
reformátusaink erős kisebbségben voltak, ez
mindenképp fontos tényező, hiszen ez meghatározta
családi-rokoni kapcsolataikat is.
Báta lakossága a Duna túlpartjáról
Szeremle, tőle északra Érsekcsanád,
Baranyából Pécsvárad Zengővárkony,
Szebény, Váralja, Szellő, Nagypall népével
rokonodott. (A táncfilmeken látható egyik
adatközlőnk, Lukács József is szebényi
származású, aki bátai feleséget
elvéve nálunk élte le az életét.
További példaként említhetném, hogy
Garzó Éva, a korabeli Gyöngyösbokréta
alapító tagja pécsváradi, Tamica Örzsi
néni híres bátai hímzőasszony pedig
zengővárkonyi származású volt).
A belső Sárköz magvának tekintett négy
település lakóival (Decs, Őcsény,
Sárpilis Alsónyék) a bátaiak nem rokonodtak
össze. Ennek a vallási mellett minden bizonnyal
gazdasági okai is voltak, talán a fent említett
falvak lakói lenézték a szegényebb
bátaiakat, hiszen az 1860 70-es évek
ármentesítése után látványos
gazdagodásnak indult Sárközben „Decsen vagy
Őcsényben 50-60 holdat tett ki egy átlagbirtok,
míg Bátán ez a szám 20-30 hold
körül alakult.” (Katona Imre: A Sárköz
néprajza. 7. oldal.)
Rátérve a népzenei és néptánc
kincs jellegzetességeire, itt is a sokszínűséget
mint legfontosabb minőséget emelném ki. Ennek
kapcsán Martin György így ír a
sárközi–dunamenti táncdialektusról:
„A Duna menti népvándorlások,
keveredések és kölcsönhatások
középpontjába esve sok különböző
eredetű hatás találkozik ezen a területen.
[…] Az ugrós lánc és
körformájú változataihoz,
gyakoriságához a délszláv
lánctáncok analógiás hatása is
hozzájárulhatott.” (Martin György a magyar
nép táncai. 51. old.)
"Meg kell itt jegyeznünk, hogy hogy a
legdélebbre fekvő Bátán számon tartanak egy
rác kóló nevű táncot is. Ez si a
délszlávoktól kerülhetett ide,
övfogással, zárt körben
táncolják. aprózó, ugró-futó
keresztező és oldalazó lépésekkel
járják, mint a jellegzetes délszláv
kólókat. Felfokozott temperamentuma megfelet a
sárközi nép
vérmérsékletének, ezért
található meg még ma is." (Katona Imre: A
Sárköz néprajza. 28. oldal.)
Böröcz József
hangsúlyozottan kiemeli azt a megfigyelését a
bátai táncokról írott
jellemzésében, hogy eredeti környezetében a
táncosok szabadon, hangulatuknak és a tánc
hangulatának megfelelően szabadon keverték a lent-
és fenthangsúlyos formákat, ez csak később,
a színpad és a táncokat színpadra
állítók hatására merevedett meg egy
ma közismert formába. „A mártogatóst
néhányan úgy járják, hogy a
mártogatás az ütem elejére
kerüljön, s azt erőteljesebben hangsúlyozzák,
tehát ritmusban. Szabadon keverik a legjobb formákat, itt
csak a színpad megkövetelte tisztább
áttekinthetőség kedvéért fogtuk rendszerbe
a szabadon járt formák legjellegzetesebbjeit.
(Böröcz József: A bátai tánccsoport
táncainak ismertetése. 1951. VI. 4.)
A friss csárdásban virtuóz
sarkazó-kopogó motívumok
találhatók, ezek a motívumok Angyó
Dávid bátai adatközlő táncfilmjeiben
jól megfigyelhetők (76/2 és 410/4 sz. filmek), illetve
Martin idézett művében közöl is
Bátáról egy ilyen motívumot, 628
számmal jelölve.
„Az elaprózott ritmusú
plasztikai szempontból is gazdag motívumtípus a
friss csárdás legvirtuózabb motívumai
közé tartozik. Az ilyenfajta mozgásokat
írják körül a terület déli
és délkeleti részén (Báta,
Dávod) a „kenyérmorzsás”
kifejezéssel, amely az aprózásokra utal:
„Olyan apróra kijárják, mint a
kenyérmorzsa” (Martin György: A
sárközi–dunamenti táncok motívumkincse.
127. oldal.)
A bátai táncok
jellegzetességei, esetlegesen a más sárközi
falvaktól való eltérései néhol
szembetűnőek, ez megnyilvánulhat a dinamikában is.
Ezeknek a különbségeknek régen maguk a
sárköziek is tudatában voltak: „A
sárköziek tisztában vannak táncaik
jellegével. Jól megfigyelték, hogy a
Sárközön belül pld. a bátaiak tánca
(csárdás, karikázó) valamelyest
eltér…” (Katona Imre: A Sárköz
néprajza. 25. oldal.) „A mártogatós vagy
lippögős Bátán és Sárpilisen
ugrásszerű, Decsen a földön marad és igen
jellegzetes rezgőmozgás uralkodik rajta.” (Katona Imre: A
Sárköz néprajza. 28. oldal.) Katona szavai pedig
általánosságban is jól jellemzik
táncainkat: „Változatosság, a mozgás
magasfokú, művészi megnyilvánulása, erő
és optimista öntudat jellemzi táncaikat.”
(Katona Imre: A Sárköz néprajza. 23. oldal.)
Tehát a bátaiak
mártogatósán hiba lenne számon kérni
például a decsiek stílusjegyeit. Azt az
elvárást pedig, hogy a mártogatóst csak
úgy lehet táncolni, hogy a férfi
kizárólag maga körül táncoltatja a nőt,
világosan cáfolja Böröcz megfigyelése,
illetve a táncok hőfokára is utal: „A
lippentéssel – mártogatással vegyesen
járható friss csárdás a legjellegzetesebben
mutatja a falu táncstílusát: aránylag
jó földű vidék, bőven esznek isznak a lakói.
Ez a bővérűség ad egy kicsit talán már
fojtott erotikának is nevezhető tartalmat a páros
táncoknak… Mártogatásnál a
férfiak nemcsak maguk körül, de térben a
szabadon eredeti ötletek szerint haladva is
mártogatják jobbra-balra párjukat.”
(Böröcz József: A bátai tánccsoport
táncainak ismertetése. 1951. VI. 4.) Ez a
mártogatóssal haladás nagyon jól
megfigyelhető Angyó Dávid (1896) és
Kosztolányi Jánosné (1923) táncában
is: Ft 410/4.
„A sárközi–Duna menti
verbunkokra többnyire az ún. fenthangsúly jellemző,
motívumkincse érintkezik az ugrósokéval. A
domináns hegyező, lengető, bokázó és
kétlépéses motívumok
alapszövetét alkalmilag díszítik a cifra,
mars-szerű ugró, lengető, hátravágó, oldalt
futó lépések, valamint bokázó
kadenciák. Ritkán légbokázó
és egyszerű csizmaverés is előfordul.” (Martin
György: Verbunk hagyományok a
Dél–Dunántúlon. in:
Tánckutatás és tánchagyományok a
Dél-Dunántúlon. 110-111 oldal.)
A mutatványos és ügyeségi
táncok közül Bátán
kígyótánc, söprűtánc
(bátai elnevezése takácstánc), üvegek
között járt, letérdelős figurákkal
díszített kanászos, illetve fenéken
és térden járt motívumokkal
gazdagított kanászos tánc; a lakodalom
szokásköréhez kötődően menyasszonyfektető
gyertyástánc, lakodalmi párnatánc, a nők fejen
hordott üveges tánca (szakácstánc) fordul elő.
(Lugossy Emma: A táncok rendje)