BÁTAI
NÉPTÁNCGYŰJTÉSEK
(A címek
melletti gombokra kattintva a felvételek megtekinthetők.)
BÖRÖCZ
JÓZSEF 1951-BEN KÉSZÜLT TANULMÁNYA A
BÁTAI
NÉPTÁNCKINCSRŐL:
A
Bátai tánccsoport táncainak ismertetése
A
bátai Egységes Kultúrcsoport „Helyi
Tánckompoziciója” nagy
általánosságban keresztmetszet a falu tánc
kulturális arculatáról. A falu jellemző
táncai, egy-két azóta felszínre került
tánc kivételével, mind benne vannak. A mostani
csoport az anyag egy részének színpadi
formáját a volt
Gyöngyösbokrétásoktól tanulta. Ez
természetesen elsősorban az inkább színpadi
produkció, virtuozitás – számba menő
üveggel járt táncokon áll. De ezek egyike is
élő tánc még ma is a faluban. Az
összeállítás darabjai közül csak a
letett üvegek között járt
üveg-csárdást nem lehet ma már
megtalálni a mindennapi élet táncai
között. A többi: a „siki” vagy
"büjti” karikázó, az üvegtánc
(menyecskék fején az üveggel), a lassú
csárdás (korábban „lassú
verbunk” néven ismeretes), a szakácstánc, a
lippentős, a friss csárdás, a mártogatós ma
is élő táncok. Egy-egy lakodalom, vagy egyéb
táncmulatság alkalmával mind előkerülnek,
persze sokszor vegyesen egymással meg ugynevezett
moderntáncokkal (slowfox, keringő) is. Megesik, hogy egy
ugyanazon zenére egyidőben a táncoló
kocsmateremben az egyik pár foxot táncol, a másik
„öregesen” járja a
„háromütemüt”, egy
harmadik mártogat- lippent és így
tovább. Televény talajban a sok értékes
palánta együtt él egy csomó félig vagy
egészen „gyom”-mal.
A
falu, illetőleg a környék legjellegzetesebb,
legáltalánosobb táncformái a lányok
„siki karikázója”, a menyecskék
„üvegtánca” és a friss
csárdással elegyedő „lippentős és
mártogatós” adja. Persze nem elhanyagolható,
az üveg-csárdás sem, a legény virtus
megmutatkozásának sajátos formája. Ez a
üveg-csárdás egy volt falubéli huszár,
Galambos Sümegi János lábán került a
faluba. Ő saját bevallása szerint még a
közös hadseregben tanulta Bóka Jani decsi
kanásztól, aki az ő keze alatt szolgált mint
huszárkáplár. Az olyan „nyájas”
emberek lábán – a jó mulatós embert
hívják „nyájas” embernek – mint
amilyen az öreg Galambos Sümegi bácsi, aki nyolcvan
egynéhány évére eljárta, elmutatta a
táncot, lett ez a forma a férfivirtus kifejezési
formája. Leraktak 32 üveget – litereset, tele
borral,- a kocsma földjére és a között
járták. Aki egyet eldöntött, az egészet
fizette. Bizony nem mindenki tudta eljárni.
A
táncot színpadra vitte a
Gyöngyösbokrétás csoport is, a mostani csoport
azoktól kezdte megtanulni, majd az öreg Galambos
bácsi segítségével alakult ki a
leírt formája. Ha a táncot egyszóval
jellemezni akarnánk, azt kéne írni róla,
hogy „szaggatott”. Szaggatott a motívumok
egymásutánja, azok ritmusa. Az üvegek
közötti megtett út csupa hirtelen ötletű
cikk-cakk vonal, csupa tört egyenes, apró dombok. Mindegyik
mozdulatnak nekifut szinte egy kicsit a táncos, aztán
meg-megáll, mintha pillanatra tudatosítani akarná
magában, hogy hol is van a sok üveg között, hogy
pontosan megfelelő helyre végezhesse a következő
ugrását. Amikor meg már „lejárta
magát” a lassabb figurával megszokta az üvegek
elhelyezkedését, szinte a vérében
érzi már minden egyes üvegeknek a helyét,
akkor meg sorozatos ugró mozgásokkal járja az
üvegek között előre-hátra, rézsut
jobbra-balra. A zenében is úgy helyezkedik el ez a
mozgás, hogy sokszor a legváratlanabb helyeken
vált a táncos figurát, vagy váltja
térbeli haladásának irányát. Ez
pedig nyilván attól van, hogy a letett üvegek
számához kellett igazodnia, nem pedig a zenéhez.
Ha végigért egy üvegsoron, vissza kellett fordulnia,
akár egybeesett ez a megérkezése egy zenei
fázishatárral, akár nem. A tánc
virtuozitását növeli, hogy hosszú, bő
gatyában járták (ez volt a férfiak
viselete) s az, hogy nemcsak előre, hanem hátrafelé is
kellett haladniok táncközben a sok üveg
között. Az üvegek között járt
mozgások közül az első előredült felsőtesten
járják, ebből adódik, hogy az ugrások
úgy történnek, mintha a testsúly már
előbb ott lenne a megfelelő helyen, mint a láb, s a láb
mintegy azért kénytelen ugrani, hogy el ne dőljön a
test. A kezek hátul keresztcsonton-tartása szintén
általánosnak mondható, nemcsak e táncra,
hanem a falu egész tánckincsére
vonatkozóan.
A
„siki” vagy „büjti” karikázó
a nagyböjt kocsmázást tiltó idejének
szórakozása volt. Legények-lányok vegyesen
járták valahol a „lapon” a falu
szélén, vagy közepén. Sokszor 60-80-an is.
Mindig énekeltek közben. Sok kis kör kezdte a
táncot, ezek mindig nagyobbakká egyesültek s
aztán, mikor már egy nagy kör lett az egész
fiatalság, akkor mind összeszaladtak a középre
– s kezdték elölről kis körökben. A
karikázót persze a lányok kezdték, a
legények először csak nézték őket, de
aztán azok is beálltak.
Ma a
karikázó bekerült a „lapról” a
tánchelységbe. Igaz, hogy inkább csak a
térforma, mint a jellegzetes táncmód. E
táncmód jellegzetességét végtelen
nyugalomban hullámzó mozgás adja. Elől
keresztkézfogásban álltak össze a
lányok, s ki-befelé lépegetésük
során hullámzott az egész kör. A sok szoknya
hullámzását, játékát egy kis
hirtelen csípőlökéssel még fokozták is
a lányok. A karikázó mindig énekkel
együtt ment. Inkább a mozgás kísérte
az éneket, mint fordítva.
A
menyecskék fejen tartott üveggel való tánca
szintén jellegzetes a falura, s az egész tájon. Az
asszonyok kora lányságuktól fejen hordják a
terhet (ebédet, piacon valót, stb.) – ettől
áll oly halálbiztosan az üveg a fejükön
még gyorsforgáskor is. Ma is él ez a
táncforma: lakodalomban, a szakácsasszonyok
közül mindig van valaki, aki üveggel a fején
járja a szakácstáncot. Az üvegtánc
jellegzetes testtartását részben a fejen tartott
üveg, részben a sok szoknya adja. A sok szoknya úgy
áll szépen „pávásan” – ha
egy kicsit derékból előre dül a viselője. No, hogy
ehhez a tartáshoz megálljon az üveg a fejen, azt egy
kicsit hátra, a fejtető hátuljára kell helyezni.
Különösen izgalmassá akkor válik ez a
test- illetőleg üvegtartás, amikor egy körbe
összefogodzva gyorsforgást csinálnak karikába
a táncosok, mert így a centrifugális erő
megköveteli, hogy egészen előredőljenek, miáltal az
üvegek csaknem rézsutosan látszanak állni a
fejeken, s a kinyíló szoknyák vonalával
együtt az egész kör egy összeboruló
rózsa képét adja.
A
lippentéssel – mártogatással vegyesen
járható friss csárdás a legjellegzetesebben
mutatja a falu táncstílusát. Aránylag
jó földü vidék s , bőven esznek isznak a
lakói. Ez a bővérűség ad egy kicsit talán
már fojtott erotikának is nevezhető tartalmat a
páros táncoknak. Menyecskéket a szó
legszorosabb értelmében „körül
ölelik” a férfiak. A
mártogatósnál a menyecskék
csípőjén kétoldalt a sok szoknyára tett
kézzel mártogatják őket, máskor
hátul a farukon fogják – városi ember
számára „illetlenül” tele
tenyérrel a menyecskéket. A csárdást igen
sokfajta összefödzásban járják. Az
előbbiek mellett pl. ugyis, hogy a férfi vagy egyik, vagy
másik kezét hátrateszi a keresztcsontjára,
csak a másikkal fogja a párját, vagy csak a
menyecske kapaszkodik a nyakába. A menyecskék
általában "kapaszkodnak"”az emberek nyakába.
Előredőlnek, karjukat jól fölteszik a vállukra.
Forgósnál, ha az egyik kézzel
kifeléfordított tenyérrel le is fogják a
szoknyát, egész közel hajolnak fejjel a férfi
mellére, így érdekes ferde vonalat ad a fejük
-– karjuk s a sodródó szoknyájuk. A
lippentős-mártogatós is szaggatott jellegű. A
mártogatóst néhányan úgy
járják, hogy a mártogatás az ütem
elejére kerüljön, s azt erőteljesen
hangsúlyozzák, tehát ritmusban. Dallam
végződéshez - dallam tagoláshoz nincs kötve a
lippentős-mártogatós sem. Szabadon keverik a legjobb
formákat, itt csak a színpad megkövetelte
tisztább áttekinthetőség kedvéért
fogtuk rendszerbe a szabadonjárt formák
legjellegzetesebbjeit.
A
falu táncosai élő és gazdag
variációs készségről tettek
tanuságot. Körülbelől ez a leírt keret az,
amelyik nagy általánosságban egybefogja a falu
táncképét. De alaposabb vizsgálat
során a továbbfejlesztés szempontjait is megadja
maga az élő néptánc anyag. Fel kell hívni
külön is a figyelmet – habár közben
már szólottunk róla – hogy a mozgások
kivitelezése mikéntje meny-nyire függ a
ruházattól. A nők esetében csakúgy, mint a
férfiakéban. Ami döntő ebből, s amit ezért
meg kell említeni, az annyi, amit a testtartásra
vonatkozólag a menyecskéknél s az üve-gek
között járt mozgásokra vonatkozólag a
szaggatott-jelleg címen a férfiakról
megírtuk. A csípőből egyenesen előredülő
testtartás kötelező a menyecskéknek a
mártogatásnál is. Utób-bival a
férfiak nemcsak maguk körül, de térben a
szabadon eredeti ötletek szerint haladva is
mártogatják jobbra-balra párjukat.
Ez a
kis összefoglaló természetesen nem léphet fel
az áttekintő ismertetésnek még csak az
igényével sem. De ízelítőt talán ad
abból a sajátos színből, amit a bátai
táncok képviselnek, néptáncmozgalmunk
mozaik tábláján. Akik használni,
továbbfejleszteni akarják ezt az anyagot, ezt a szint
próbálják megfogni, s ezt aztán szabadon,
bátran, ötletesen vigyék tovább, nem
feledkezve meg arról, hogy milyen döntő fontossága
van a táncbeli
„elsematizálódás” elleni harcban a
stílus fontosságának, felismerésének
és tudatosításának.
1951.
VI. 4.
Böröcz
József
AZ 1951. SZEPTEMBER
28-30-I GYŰJTÉS
Dr. Kaposi
Edit, Erdős Lajos, Böröcz József,
Berkes Eszter és Jakab Ilona gyűjtőútja.
"Üveges
tánc". Böröcz József
összeállítása a Bokréta műsora
nyomán.
Lépő, futó
és friss.
A Bátai Népi
Együttes friss csárdást táncol.
Lakodalmas
szóló: Pirisa "Török" József (szül:
1910) tánca.
Bátai lippenős: Angyó
Dávid (szül:
1896) és
Kosztolányi Jánosné
(Angyó Örzsi, szül: 1923) tánca.
A gyűjtők
beszámolója:
Jelentés
az 1951. szeptember 28-30-ig történt bátai
kiküldtetésről.
A
táncok és dalok igen szépek és a
rövid idő alatt nem tudtunk annyit felvenni, amennyit még
ott gyűjteni lehetne. Feltétlenül még további
gyűjtést javasolunk.
Igen
jól előkészítette a gyűjtést
Böröcz József. Az alkalom is kedvező volt, mert a
szombati búcsú után a vasárnap szüret
idején a lehető legjobb alkalom a táncgyűjtésre.
A
búcsú egyházi része nem mozgatta meg a
falut. Az öregebb asszonyok, emberek és a 8-10 éves
leányok voltak csak zömmel. A legények, a nagyobb
leányok és menyecskék inkább az
utcán sétáltak, parádéztak és
beszélgettek. Az ünnepélyesség a
vendégeskedésben, a sétálgatásban
és a bucsus sátrak előtti szórakozásban
nyilvánult meg. A kocsmában a cigányok pengetős
és vonószenekara játszott, erre énekelnek,
táncolnak.
A
falu kulturélete most van éledőben, Böröcz
József munkája nyomán. A tánccsoport minden
alkalommal szerepel. Újabb táncokat is tanulnak. Egy most
készülő szvit: „Ezt láttuk Pesten”
címmel. Ebből a szatmárököritói
fergetegest már tudják. Továbbiakban
tervezik a helybeli halászhagyományok
feldolgozását. Az énekkart is most
alakítják meg. Igen nagy támogatást ad a
Tanács. A vb. titkárnő is benn táncol a csoportban
és a tanács tagjai is nagy szeretettel segítik a
munkát. Munkánkat a fenti tények is
segítették.
Budapest,
1951. okt. 1.
dr.
Kaposi Edit, Erdős Lajos
AZ 1958. DECEMBER 19-22-I
GYŰJTÉS
Pesovár
Ferenc, Maácz László, Martin
György, Andrásfalvi Bertalan, és Vadasi Tibor
gyűjtőútja.
Lépő és futó.
Református
lépő. Lukács Józsefné (Tamás
Verona, szül:
1886),
és Pasztarak Jánosné (Bárdos Erzsébet, szül: 1887) tánca.
Markó József (szül: 1890)
és Markó Józsefné (Köntös
Erzsébet,
szül: 1896)
tánca.
Angyó Dávid (szül: 1896)
és Kosztolányi Jánosné (Angyó
Örzsi,
szül: 1923) tánca.
Pirisa "Török" József (szül:
1910) és Pasztarak Jánosné (Bárdos
Erzsébet,
szül: 1887)
tánca.
Pápa Vince (szül: 1908) és Papp
Istvánné (Horváth Erzsébet,szül: 1900) tánca.
Pápa Vince (szül: 1908) és
Sümegi Jánosné (Kriskó Erzsébet,
szül: 1911) tánca.
Lukács József (szül: 1885)
és Lukács Józsefné (Tamás Verona,
szül: 1886) tánca.
Csankó "Fírer" József
(szül: 1901)
és Csankó Józsefné (Csapó
Erzsébet, szül: 1905) tánca. (A videón a
nevek véletlenül hibásan lettek feltüntetve)
Sümegi "Tálas" István
(szül: 1886) és Balogh Anna (szül: 1881) tánca.
Lukács József (szül: 1885)
és Pozsgai Jánosné (Varga Erzsébet,
szül: 1899) tánca.
Körcsárdás.
Ugrós: Sümegi
"Tálas" István (szül: 1886) tánca.
Kóló: Pirisa "Török"
József (szül: 1910) tánca.
Szakácstánc.
A gyűjtők
beszámolója:
Jelentés
az 1958.XII.19-22-i bátai gyűjtőútról
1958.XII.
19-én délután indultunk Bátára,
Szekszárdon megszálltunk, majd reggel indultunk
tovább Bátára. Velünk tartott
Andrásfalvi Bertalan a szekszárdi múzeum
kiküldetésében. A szombati nap folyamán
és vasárnap délelőtt a filmfelvétel
előkészítését, az adatközlők,
jó táncosok, énekesek zenészek
értesítését végeztük. Szombaton
délután érkezett meg Maácz
László az Állami Népi Együttes
kiküldtetésében. Vadasi Tibor szombaton késő
este érkezett. A szervezést a továbbiakban
együtt bonyolítottuk le. Az 6 km hosszú faluban a
szervezőmunka nagy fáradsággal járt. A
filmfelvétel sikere elég bizonytalannak mutatkozott a
rossz idő miatt.
A
filmfelvételt délután 1 órára
tűztük ki a kultúrotthonban. Megkezdeni azonban csak
két óra tájban tudtuk, mert a táncosok
lassan szálingóztak s a zenészek is késtek.
A filmfelvétel várakozáson felül jól
sikerült. A nagy távolság és a rossz idő
ellenére, akik megígérték, majdnem mind
eljöttek. Mintegy 240 méter filmet
készítettünk. Összesen 17 ember
táncát rögzítettük a
hozzátartozó zenei kísérettel együtt.
A munkamegosztás a következő volt. Jegyzőkönyv:
Pesovár Ferenc, Film: Maácz László, Martin
György, Magnetofon: Andrásfalvi Bertalan,
Fénykép: Vadasi Tibor, Andrásfalvi B.
A
filmfelvétel lebonyolításában
tevékenyen részt vett Farkas Vilmos és fia,
továbbá egy szekszárdi gimnazista. Sajnos
korán sötétedett és nem volt időnk
elég alaposan kimeríteni az adatközlők
táncanyagát, néhány fontos tánc,
változat rögzítése elmaradt. Így az
ugrós (verbunk) különböző formái,
üveges tánc, koló, gyertyás menyecske
tánc felvétele elmaradt. Megrögzítettük
a karikázó bátán élő két
formáját (a „katolikusos” és
„reformátusos” lépőt és futót),
a csárdás lassú és friss párosan
továbbá körben járt formáját
kimerítően felvettük. Az „ugrós”
tánc férfiak által járt
formájának néhány
variációját valamint az e típusba
tartozó lakodalmi táncot, a szakácsasszonyok
táncát.
Filmfelvétel
után estig magnetofonfelvételeket
készítettünk táncdallamokról. A
bátai táncegyüttes helyzetéről Farkas
Vilmostól tájékozódtunk.
Készülnek a Halálra táncoltatott leány
próbáinak megkezdésére. Egyelőre még
csak a szövegkönyv leírásánál
tartanak. Tavaszra tervezik a darab bemutatóját. Ha
segítségre lesz szükségük, az
Intézet táncosztályához
kívánnak fordulni. Elsősorban dramaturg, esetleg
később tánc vonatkozású
segítséget kérnek. (A személy-szerinti
igények: Bodnár Sándor, Vadasi Tibor)
Kérték, hogy a most készített bátai
film rendelkezésükre álljon, hogy a
balladajátékoz szükséges táncok
formakincsét helyi anyagból gazdagíthassák.
Hétfőn
hajnalban fél négykor indultunk el
Bátáról, 10 óra tájban
érkeztünk Budapestre.
1958.XII.
22.
Martin
György, Pesovár Ferenc, Vadasi Tibor
|